انواع گچبری پیش ساخته و محصولات مرتبط آن تولید شده از گچ و آب با درجه سختی متفاوت بسته به میزان دوام مورد نیاز تولید می شوند. گچ یک مصالح ساختمانی همه کاره است که می تواند عظمت و زیبایی خارق العاده ای به دکوراسیون داخلی شما بیافزاید. ابزار گچبری پیش ساخته خطرناک نبوده و غیرقابل احتراق اند. در این مقاله انواع اصلی گچ بری پیش ساخته کلاسیک بررسی خواهد شد. در تکمیل مطلب نیز به سراغ چند نمونه جزئیات گچبری در دکوراسیون داخلی می رویم.

گچبری پیش ساخته

گچبری از زمان‌های قدیم یکی از ابزارهای تزیینات و یا دکوراسیون داخلی منازل بوده است. امروزه هم گچبری از بخش‌های اصلی در نمای داخلی و دکوراسیون منازل و ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف، محسوب می‌شود. گچبری در گذشته به صورت سنتی یا دستی یعنی ایجاد طرح و نقش گچبری با استفاده از گچ مستقیما بر روی دیوار و سقف و یا دیگر بخش‌های ساختمان انجام می‌شد. این کار هم بسیار زمانبر است و هم به مهارت نیاز دارد. با معرفی سبک دیگری از گچبری به نام گچبری پیش ساخته، مشکلات گچبری دستی برطرف شد.

در این نوع گچبری اشکال و مدل‌ها از قبل قالب‌گیری و آماده شده و با استفاده از چسب مخصوصی در محل‌های مشخصی روی سقف، دیوارها، ستون‌ها، پشت تلویزیون و… کار گذاشته می‌شوند. گچبری‌های پیش ساخته جز گچ از مواد دیگری هم همچون پلی یورتان و پلی استایرن هم ساخته می‌شوند. ما در مجموعه خدمات ساختمانی دوستانی انواع گچبری پیش ساخته را در طرح‌های مختلف و برای بخش‌های مختلف ساختمان شما با کیفیتی بالا و قیمتی مناسب، نصب خواهیم کرد.

گچبری پیش ساخته سقف

گچبری‌های پیش ساخته برای بخش‌های مختلف یک ساختمان استفاده می‌شوند. یکی از رایج‌ترین انواع این گچبری‌ها، گچبری پیش ساخته سقف است. با استفاده از گچبری پیش ساخته می‌توان طرح‌های متنوعی برای نصب روی سقف قالب گیری و آماده کرد. در این موارد طرح‌های مختلفی همچون طرح‌های برجسته، مشبک، لایه‌ای و… برای نصب در سقف قابل ساخت است، درحالی که در گچبری دستی امکان ساخت طرح‌های پیچیده مشکل و در برخی موارد، غیر ممکن است.  گچبری‌هایی که دور لوستر و لامپ انجام می‌شود، از جمله گچبری پیش ساخته سقف است. در طراحی‌های مدرن از انواع اشکال هندسی منتظم و غیرمنتظم در طراحی گچبری‌ها استفاده می‌شود.

گچبری سقف در پذیرایی منازل و یا اتاق‌های مهمان و کنفرانس سایر ساختمان‌ها، معمولا تجملاتی‌تر است. اما گچبری سقف اتاق‌ها و دیگر بخش‌های ساختمان معمولا سبک‌تر و ساده‌تر انتخاب می‌شود. البته طرح گچبری پیش ساخته کاملا سلیقه‌ای است و به درخواست مشتری انجام می‌شود.

گچبری پیش ساخته دیوار

گچبری‌ پیش ساخته علاوه بر سقف، بر روی دیوار هم نصب می‌شود. نمونه‌ای از رایجترین گچبری‌های پیش ساخته دیوار، گچبری دور قاب است. در این مدل طرح‌های زیبایی به اشکال هندسی مختلف که رایج‌ترین آن‌ها مستطیل است، در سایزهای مختلفی قالبگیری شده و در محلی‌هایی که قرار است قابی نصب شود، با توجه به سایز قاب، گچبری در سایز مناسب، روی دیوار نصب می‌شود.

از دیگر انواع گچبری سقف، صفحات یا استندهایی است که برای قرار دادن گلدان و یا اشیای زینتی دیگر روی دیوار نصب می‌شود. برخی هم بر روی حاشیه دیوار گچبری نصب می‌کنند. در واقع ساخت و نصب راحت گچبری‌های پیش ساخته این امکان را فراهم کرده است که در قسمت‌های مختلف بتوان آن را نصب کرد.

گچبری پیش ساخته پشت تلویزیون

یکی از طراحی‌های مدرن داخلی، استفاده از طرح و نقش در بخش پشت تلویزیون است. یعنی در منازل یک دیوار مخصوص به قرار گیری تلویزیون اختصاص داده شده که معمولا طراحی‌هایی بر روی آن دیوار انجام می‌شود. یکی از انواع طراحی در نظر گرفته، گچبری پیش ساخته پشت تلویزیون است. طراحی رایج در این مورد، نصب یک قاب گچی متناسب با سایز تلویزیون روی دیوار است که تلویزیون درون این قاب روی دیوار نصب می‌شود.

همچنین استندهای مختلفی هم برای قرار دادن دیگر ابزارهای رسانه و یا اشیای تزیینی نصب می‌شود. طراحی این بخش هم کاملا به سلیقه مشتری بستگی دارد.

ابزار گلویی یا حاشیه

معمولاً برای توصیف انوع گچبری طولی از اصطلاح ابزار گلویی استفاده می شود. می توان با اجرای گچبری گلویی از ترک خوردن کنج کار جلوگیری کرد. و در هنگام نقاشی باعث جدا شدن رنگ سقف و دیوار می شود. ابزار گلویی علاوه بر زیبایی با پوشش دهی مناسب اتصالات سازه ای باعث ایجاد تناسب بصری بین دیوار و سقف می شود.

مطالب بیشتر: گچبری گلویی

کنگره یا دندان موشی

ابزار گلویی اغلب توسط یک یا چند لایه اضافی از گچ در زیر قالب اصلی مزین می شود. کنگره در واقع متشکل از تعداد زیادی بلوک مستطیل شکل کوچک و دندان موشی است که شباهت زیادی به دندان دارد.

گل سقفی

گل سقفی ها در اصل وسیله ای برای محافظت از سقف در مقابل تغییر رنگ یا سیاهی حاصل از دود شمع بودند. در روزگاران گذشته قبل از اختراع الکتریسیته، سیاه شدن سقف در اثر سوختن شمع مشکلی همیشگی بود. نصب یک قطعه گچبری کلاسیک مانند گل سقفی بهترین راه حل برای محدود کردن سیاهی به یک ناحیه بود. که می توانست به راحتی هر چند وقت یکبار دوباره رنگ شود. امروزه در میان انواع گچبری پیش ساخته گل های سقفی نقش کاملاً تزئینی ایفا می کنند. آنها سقف را از یکنواختی درآورده و اغلب به عنوان یک مرکزیت بصری جهت آویزان کردن چلچراغ و لوستر هستند.

ابزار قاب سازی و بردر

انواع گچبری پیش ساخته به صورت پنل های آماده جهت استفاده در حاشیه ورودی ها، قاب بندی دیوار و سقف یا استفاده به عنوان ابزار طولی جداکننده ساخته می شوند. ابزار مخصوص قاب سازی متنوع اند و در همه جا کاربرد دارند.

قاب دکوراتیو

قاب دکوراتیو معمولا در اطراف فرم ها و ورودی ها به صورت ظریف کار می شود. قاب بندی دکوراتیو در میان انواع گچبری پیش ساخته در اطراف شومینه، درب های ورودی، پنجره ها و یا برای قاب بندی دیوار به کار می رود تا سطح را از یکنواختی خارج کند. قاب شومینه به صورت گچ بری پیش ساخته معمولا از مصالح ترکیبی ساخته می شود تا در مقابل شعله و دود مقاوم باشند.